Happy New Year!

6 januari 2016 - Koh Jum, Thailand

Allereerst nog de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar! We hopen dat je er een geweldig mooi feestje van hebt gemaakt! Wij in ieder geval wel. Wat een begin van het nieuwe jaar. Een wereldreis!

Op woensdag 30 december vlogen we om 22.00 uur richting Dubai. Na een stop van 2 uur vlogen we verder naar Bangkok, Thailand. We kwamen daar 18.30 uur lokale tijd aan, onze bagage (backpacks) gelukkig ook! in Nederland was het toen iets van 12.30 uur. We wilden voordat we oud en nieuw gingen vieren op tijd in ons hotel zijn, zodat we nog even konden douchen, spullen uitpakken en we moesten ook nog eten. Eerst maar even pinnen. Goed, pinautomaten genoeg, dus dat moet geen probleem zijn. Oh ja, maestro moet erop staan, anders lukt het niet. Dat werd al lastiger. Gevonden! Pff, oké, pinnen, code intoetsen, bedrag intoetsen, apparaat maakt lawaai...niks...Het luikje ging niet open waar het geld uit moest komen. Oh, oh, wel gepind, niet gepind? Oplichters! Is het geld dan wel van de rekening afgeschreven? Snel op de rekening kijken. Geen wifi? Oh toch wel, free wifi, mooi, maar je moet je wel registreren. Pff, oké invullen dan maar. "Hello?" hoorden we achter ons. "Oh ja, you go first, but it doesn't work!" Hij pint vervolgens en haalt er wel gewoon geld uit! Wat?! Er is geen geld van de rekening afgeschreven! Mooi! Nog een keer pinnen dan. Toen zagen we een melding dat we hier niet konden pinnen. Wat bleek, je moet je pas activeren om te kunnen pinnen in het buitenland. Gelijk gedaan en toen eindelijk pinnen!!

Toen op zoek naar een taxi. We lopen het vliegveld uit en het eerste wat we zien is een enorme rij van wel honderden mensen. "Wat is hier aan de hand?" Dit bleek de rij te zijn voor de taxi's! Nee, he! Dat wordt oud en nieuw vieren in de rij van de taxi's. Inmiddels was het al 19.30 uur. Gelukkig bleek de rij in tweeën gedeeld en schoot het snel op. Eindelijk in de taxi! Na een rit van 45 minuten en een aantal files, kwamen we eindelijk rond 21.15 uur aan in ons hotel.

Het hotel was zag er prima uit, airco, schoon, hard bed, maar dat mag de pret niet drukken. Tas uitpakken, douchen en snel de stad in, feest vieren! Yes! Bangkok, here we come! Eerst maar even eten. Pad tai, heerlijk! Dit zijn geroerbakte noedels met kip, groenten en nootjes. Ontzettend lekker! We zaten in een super relaxte setting, alles van hout, open en wankel, maar dat is de charme van Thailand. We lopen verder de stad in richting Kao san road, de hoofdstraat van Bangkok en wat een feest onderweg. Een drukte van jewelste. Je hebt op straat overal karretjes met lekker direct klaargemaakt eten, vers fruit en omgebouwde oude busjes of auto's waar een cocktail bar in is gemaakt. Geweldig! Een cocktail kost 80 Baht, omgerekend 2 euro. Richting Kao San Road werd het alleen maar drukker, overal cafeetjes met live muziek of keiharde house muziek. Wat een feest! Iedereen stond op straat te dansen. Toen begon het aftellen, 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1, Happy New Year werd er geschreeuwd door een pubiek van duizende feestende mensen massa. Vuurwerk, slingers,  bier alles vloog door de lucht! In een woord, fantastisch!

Vier dagen in Bangkok gingen snel voorbij. We hebben veel geshopt, gegeten en op terrasjes gezeten. We zijn ook nog met de boot naar Chinatown en naar de tempel Wat Pho geweest. Erg indrukwekkend. De boottocht was ook een bijzondere ervaring. Zoals wij in de tram of metro stappen, zo hebben zij de boot. Er zijn verschillende stops/ haltes onderweg. Het is er super druk en chaotisch, maar op een of andere manier werkt het perfect. Een gillende keukenmeid oftewel Thaise conductrice schreeuwt de bestemming en checkt je kaartjes. Aanmeren en uit of instappen moet heel snel, anders vaart hij gewoon weer verder. Hilarisch om te zien!

De laatste avond hebben we op Kao san road doorgebracht. Eerst op een terrasje met een stel naast ons. Een Thaise jonge meid met een Europese oudere man. Typisch voor hier. Zij had een zakje meelwormen als snack bij een biertje en vroeg of wij ook wilden proeven. "Eh, nou nee dank je, ik sla even over!" Sander wel. Smaakt melig, zegt ie! Haha. Het heten niet voor niets meelwormen! Daarna kwam er een zakje gedroogde kikkers voorbij. Nee, die sloegen we allebei maar even over! Later zagen we standjes waar ze allemaal insecten verkochten. Sprinkhanen, kakkerlakken, schorpioens en jawel tarantula spinnen. Allemaal op een stokje, alsof je een lekker ijsje ging eten. Jam jam!

Na 4 dagen in de drukte te hebben gezeten vonden we dat het nu wel tijd werd voor wat rust en ontspanning. Op zoek naar een Robinson eilandje dus. Ko Jum is het geworden. Een bamboe hutje aan het strand, basic maar fantastisch mooi. Je doucht buiten en het water (koud, maar geloof me dat is helemaal niet erg) komt uit een kokosnoot met gaatjes erin. Zie foto! De toilet staat ernaast. Gelukkig een gewoon toilet zoals wij gewend zijn in NL. Bij het restaurantje zit ook een hurktoilet. Ik weet niet of je dat wel eens gezien hebt? We hebben er een foto van gemaakt. Zo een waar je dus boven moeten hangen en eruit ziet als een wit gemailleerd gat in de grond. Er naast staat dan een bak met een emmertje erin. Ik dacht eerst hoe moet ik door spoelen dan? Nou, met een beetje water uit de bak dus. Oh ja, en had ik al gezegd dat je niet rechtop moet gaan staan in zo'n toilet? Ja, dat kan wel, maar dan zit je hoofd onder de spinnen en spinnenwebben. Haha. Thaise mensen zijn heel klein, die hebben er blijkbaar geen last van. Gelukkig zag ik het op tijd!

We hebben besloten een weekje hier te blijven om uit te rusten. Het is heerlijk hier. s' Avonds eten we letterlijk op het strand en de vrouw van de eigenaar kan fantastisch koken. Vanavond gaan we barbeknoeien, verse krab staat op het menu. Wat een luxe ervaar hier en voor weinig! Een compleet gerecht kost 130 Baht, omgerekend ongeveer 3 euro en dan heb je fantastisch lekker gegeten, super vers en gezond. Enige nadeel hier, de Muggen! Ja, met een hoofdletter, want dit zijn geen mini muggen uit Nederland, maar turbo muggen met bulten die lijken op pingpongballen! Gelukkig komen ze alleen s' avonds. Dat betekent dus lange kleding aan die je armen en benen bedekken en Deet (antimuggenspray) is nu even onze beste vriend.

Wat we hierna gaan doen is nog een groot raadsel, maar ik weet zeker dat het weer een groot avontuur wordt. Tot snel en mocht je willen reageren op ons verhaal dan kan dat. We kunnen alleen niet iedereen beantwoorden, dan zijn we alleen maar de hele dag aan het schrijven. We hopen op je begrip! Maar een reactie is altijd leuk om te lezen!

Laa Gaawn!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ron:
    6 januari 2016
    Geweldig hoor. Wel beetje jammer dat Sander bij een bank heeft gewerkt en niet weet dat ie zijn pas moet activeren voor gebruik buiten Europa :).
    Erg leuk geschreven verhaal. Veel plezier daar.
  2. Tijmen:
    6 januari 2016
    Hahaha Sander, dat jij nu juist niet weet dat je je debet pas moet registreren in het buitenland! Dit moet je bij elk land waar je naar toe gaat herhalen! Kan ook in een keer, denk ik.
    Veel plezier verder!
    O, ja, wanneer volgend de foto's?
    Vrgr. Tijmen
  3. Ome Arie, Tante Josephine, Mariska en Menno:
    Hoi Jessica en Sander,
    Ook voor jullie de allerbeste wensen voor het mooie jaar wat bij jullie in ieder geval heel goed begonnen is! Wat een verhaal, prachtig om te lezen, echt een avontuur. Ook heel mooi geschreven je hebt bijna het idee dat je erbij bent. Heel veel plezier en we wachten het volgende verslag af.
  4. Marie-Jose & Andries:
    6 januari 2016
    Hey lieverds, happy new Year! En jullie raden het nooit, ik heb gister 2 intercontinentale tickets gekregen als bonus voor afgelopen jaar, dus here we come ... .
    Wat leuk om jullie avonturen te lezen en ik verzeker jullie over 2 weken gaan jullie net zoals de Thai in het relaxte leventje mee, dan maak je je niet meer druk om pinnen, om WiFi formulier invullen, om in een rij te staan voor de taxi, insecten te eten, enz. Dan realiseer je je pas in wat voor een gek en gestrest continent wij leven en je daar volledige vrijheid kan voelen .
    Heel veel plezier en lekker relaxen en vooral genieten. Ik lees de verhalen en avonturen met smacht, heerlijk, en ik begrijp heel goed dat je niet gaat reageren. Het is ook wel ultieme vrijheid om je even van de buitenwereld af te sluiten. Heel veel plezier en we missen jullie nu al! Dikke kus van Andries-Marie-Jose en Ivar
  5. Thea:
    Hoi,

Wat een fantastische verhaal zeg! Ik kon me helemaal inleven in jullie verhaal! En dat is pas de eerste week van jullie avontuur wat je al niet allemaal mee maakt! Zou ook graag wat foto,s erbij willen zien, is dat mogelijk! Geniet van je privé strand! Tot snel voor het volgende avontuur, wij kijken er naar uit! Dikke knuffel van ons!!
  6. Heidi:
    6 januari 2016
    Hey broer & schoonzus, leuk verhaal, prachtige foto's. Sommige foto's komen me nog wel bekend voor :) The longtailboot op de Mekong, het grote Chinatown, wat Pho met de Lying buddah... super gaaf!!! Wat leuk dat jullie Oud & Nieuw in Bangkok gevierd hebben. Een mooie aftrap voor een avontuurlijke jaar. Ik zou zooo graag met jullie willen ruilen!!!
    Na een heerlijk lang weekend (incl. nieuwjaarsduik) ben ik weer volop aan de bak op kantoor. Bomvolle vertraagde en veel te korte NS-treinen, opgepakt staan in het portiek, miezerige motregen. In Groningen is zoveel ijzel gevallen dat je daar kunt schaatsen op de straat. Code oranje, publieke leven ligt daar stil. De ver van m'n bed show, want hier in Wormer is het gewoon +5 & groen. Maar luitjes, het hele jaar ligt nog voor jullie, geniet ervan! Time flies, voor je het weet zit je weer in ons kneuterige kikkerlandje en sta je op 30 december weer uit volle borst mee te zingen bij de smartlappenkaraoke ;) Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal! Liefs, xHeidi
  7. Patrick Kipping:
    6 januari 2016
    De beste wensen voor het nieuwe jaar. Met dit begin moet het een fantastisch jaar worden. Geniet ervan!
    Goed ook om te lezen dat Sander direct afstand heeft genomen van zijn werk en alle kennis over buitenlands betalingsverkeer is vergeten.
  8. Claudia:
    6 januari 2016
    Hi Jes (en Sander), wat leuk om de start van jullie avontuur te lezen. Geniet ervan en ik kijk uit naar de volgende update!

Liefs!
    Claudia
  9. Sander & Jessica:
    6 januari 2016
    Dank voor al jullie leuke reacties! Heel mooi te zien dat dat jullie met ons meeleven en nog steeds scherp zijn. Enneh, de veelbesproken opname is gedaan met een bankpas van de concurrentie, daar verwacht je zulke geavanceerde functionaliteit toch niet. ;)
  10. Franck Acquoy:
    6 januari 2016
    Hoi Sander en Jessica wat leuk om jullie verhaal te lezen dit roept bij ons herinneringen op van onze vakantie in Thailand. Bangkok mooie stad mer veel bezienswaardigheden geniet ervan en we wensen jullie een heel gezonde en veilige reis.
  11. Saskia:
    6 januari 2016
    Heeey Sander & Jessica en nieuwe vriend Deet, nog een gelukkig nieuwjaar gewenst! Leuk verhaal en fijn om te weten dat jullie fris en schoon het nieuwe jaar in gingen :)
    Mocht ik ooit naar Thailand gaan, dan weet ik in elk geval hoe ik aan goede tips kom zoals hoe de wc werkt en wat voor heerlijke snacks ze daar op straat eten, brrrrrr
    Veel plezier nog!