Down Under

14 oktober 2016 - Perth, Australië

Jaaa, daar zijn we weer. Dat werd tijd he? Je moest wat langer op onze blog wachten omdat er erg weinig Wi-Fi is hier in Australië. Tenminste daar waar wij zitten, in de natuur dus. We moesten onze ervaringen dus even opsparen.

Op 5 september kwamen we dus aan in Perth en wat een cultuurshock was dat. Om te beginnen was het echt heel erg koud. Je moet je indenken dat we net bijna 8 maanden lang elke dag zo rond de 30 graden gewend waren. Dan kom je dus in Perth en daar was het 12 graden!!! Dat is echt een enorm verschil in temperatuur en voelt aan alsof je van een heerlijke zomerse dag in de winter stapt de volgende dag. Daarbij hadden wij natuurlijk alleen maar zomerkleding bij ons. We hadden allebei 1 lange broek en fleece maar dat was nog steeds heel erg KOUD!

We kwamen net uit India en dan is Australië ineens heel erg schoon. De straten, de wegen, de mensen. We wisten niet wat we zagen. En de rust… wauw! Perth is best wel een grote stad voor onze begrippen, maar hier was het zo enorm rustig op straat in vergelijking met India. Alles was super georganiseerd. Het openbaar vervoer reed op tijd en de bussen leken allemaal wel nieuw en ook al zo schoon.

Perth

Maar goed na bijgekomen te zijn van de shock was het plan om op zoek te gaan naar een camperbusje om zo op deze manier het echte Australië te leren kennen. De vraag was nog even gaan we kopen of huren? Kopen is leuk omdat het dan echt jouw auto is en we wilden graag de buitenkant beschilderen. Cool! Maar huren is wel makkelijker en veiliger. Uiteindelijk is het een huurautootje geworden. Deze. Zie hieronder.

De campervan

Het bleek dat de koopcampertjes niet echt voor het oprapen lagen en het toch nog even zou kunnen duren voordat we dan op pad konden. Daarbij zit je natuurlijk ook met het feit dat wij beiden niet echt automonteurs zijn, dus als er wat aan de auto mankeert, sta je daar in de middle of nowhere. Dus huren dan maar bij Lucky Rentals. Goeie naam. Het voordeel is dat deze autootjes, want een camper is het niet echt, klaar staan om te gebruiken. Helemaal compleet met potten, pannen, borden, bestek, tafel, stoelen, beddengoed en gordijntjes. En mocht je pech hebben dan bel je een nummer en ze komen eraan. Dat leek ons de beste en snelste oplossing. Ook qua prijs zouden we goedkoper uit zijn. Oh ja over prijzen gesproken. Australië is duur! Echt duur, tenminste voor onze begrippen. Het is net iets duurder als Nederland maar als je net 8 maanden in Azië hebt rondgereisd, waar je voor een volledige en heerlijke maaltijd 5 euro betaald is 30 dollar voor hetzelfde best wel even wennen. Maar dat is het voordeel van kamperen. Je krijgt er een gasstel bij, waardoor we weer na 8 maanden zelf konden gaan koken. En je hebt geen idee hoeveel we daar zin in hadden. Om gewoon weer de gerechten te maken en te eten die je thuis at. Zoals gehaktballen, een salade en pastagerechten. Mmm heerlijk. Oh en de wijn! Ik, Jessica ben een echte wijndrinken en de wijn in Australië is fantastisch. Het enige minpuntje dezelfde Australische wijn die wij ook in de supermarkt verkopen zoals Jacobs Creek en Hardy's voor 5 euro daarvoor betaal je hier het driedubbele! Beetje vreemd, maar wel lekker.

Oké, we hadden een auto, de laatste dingetjes gekocht en klaar voor een geweldige roadtrip door Australië.

Redrock @ 80miles beach

Het plan was om vanaf Perth langs de westkust omhoog te rijden naar Darwin en dan weer naar beneden via The outback, het binnenland naar het zuiden te rijden naar Adelaide en dan weer via de zuidkust terug naar Perth.

Op het moment dat jij dit leest zijn we net vertrokken uit Darwin naar beneden toe en zitten op dit moment in Kakadu National Park. Maar daarover later meer.

Pinnacles

We hadden er enorm zin in en we gingen naar het verhuurbedrijf om onze campervan op te halen. Helaas kregen we te horen dat de auto nog niet helemaal gereed was. Een monteur moest er nog even naar kijken voor de laatste checks. Oké, prima we wachten wel. We zouden om 15.00 uur vertrekken maar het werd uiteindelijk rond 18.00 uur. We hadden gepland om op een bepaalde camping te gaan overnachten maar dat gingen we dus niet meer halen. Hier in Australië wordt het al om 18.00 donker en het is niet heel relaxed om dan lange afstanden te gaan rijden omdat de kangoeroes na de zonsondergang actief worden en zo ineens voor je auto kunnen springen. Dus zijn we op de eerste beste gratis camping geland en wat een feest was dat. Het was gewoon een parkeerplaats met wat toiletten. Daarbij moesten wij nog uitvinden hoe we het bed moesten uitklappen en opmaken. Kortom niet een heel relaxt begin van onze roadtrip. We wisten toen nog niet wat voor moois er nog allemaal op ons pad zou komen.

Karijini NP

We zijn langs de westkust gereden en hebben op sommige plekken direct aan de zee gekampeerd. Het waanzinnig mooi. Er is verder helemaal niemand en het water is turquoise blauw met witte stranden. De natuur is echt ongelooflijk mooi in Australië. We hebben daarom ook wat meer foto's geplaatst dit keer omdat foto's meer zeggen dan woorden.

Bounty

Hoe meer we omhoog reden hoe warmer het werd. Heerlijk. Maar we moesten nog verder omhoog en we zitten nu al bijna twee weken in een temperatuur van tegen de 40 graden. De airco in de auto is onze beste vriend geworden. We zouden denk ik gek worden als we die niet hadden gehad. We hebben op heel verschillende campings gestaan, van heel luxe met een infinity zwembad tot aan een plek met gewoon niets. Niet eens een toilet. Je mag hier trouwens niet wild kamperen in Australië, dan krijg je een flinke boete, dus dat hebben we natuurlijk wel gedaan. Dat was in Darwin, midden in de grote stad. We moesten wel. We wilden weer eens keer uitgaan in een stad maar de stad zelf had geen campings in de buurt. Gelukkig hebben wij een campertje wat er niet uitziet als een camper, maar gewoon als een auto. Dat maakte het wel een stuk makkelijker. Het stappen was ook wel lachen trouwens. We zijn eerst verse fish and chips gaan eten bij de haven en daarna naar een cafeetje gegaan met een liveband. Het is allemaal heel erg westers. De mensen, de muziek, het eten. Na het café leek het ons leuk om ook nog eens even naar een nachtclub te gaan. Throb, zo heette die tent en deze stond goed aangeschreven, dus wij daar heen. Bleek het een gayclub te zijn waar travestieten gekleed in kinky sm-pakjes een soort show gaven. Haha, ja je leest het goed, maar het was echt super gaaf om te zien en het werd een hele leuke avond.

Fish & chips

Hoe verder we reden hoe warmer het werd en hoe warmer het wordt hoe meer insecten er zijn. Helemaal als je in de natuur zit. Nou ik ben in die 8 maanden in Azië best wel wat gewend, maar de vliegen hier! Ongelooflijk! Vliegen? Ja vliegen. Het enige wat ze doen is op je gezicht zitten. En dan niet op je wang, nee in je neus, je lippen, je ogen en je oren. Je wordt er gek van. Slaan heeft weinig zin, ze komen gewoon weer terug. Ze verkopen hier ook netjes om voor je gezicht te hangen. Dan heb je ook nog sandflies. Dat zijn vliegen die steken als muggen. Ze zijn alleen nog kleiner waardoor je ze niet ziet. Op een ochtend werd ik wakker en het leek wel of ik waterpokken had. Ik zat van top tot teen onder te bulten en jeuken! Aah!

Wat een uitzicht

Na een tijdje rijden ging het olielampje van de auto branden. Sander had al regelmatig het oliepeil gecheckt en er was niets aan de hand, maar ja het lampje gaat niet zomaar branden. Gelukkig hadden we al eerder een litertje olie gekocht, dus die hebben we er in gedaan. Maar het lampje bleef maar branden. Toch maar even bellen.  Na anderhalf uur kwam de takelwagen met een monteur. Die keek en zei dat het oliepeil gevaarlijk hoog was en we niet verder mochten rijden. Teveel olie kan schadelijk zijn voor de motor. Wij balen natuurlijk. Auto werd meegenomen en we werden 80 km terug gezet. We hebben moeten kamperen bij de werkplaats voor de deur omdat het al laat was en de werkplaats gesloten was. De volgende dag werd dezelfde olie die wij erbij hadden gedaan er weer uit gehaald en bleek gewoon het lampje stuk te zijn. Wat een grap!

Oeps

Australië is echt een campingland. Alle Australiërs reizen met een fourwheeldrive auto en een caravan erachter of een campervan. Gewone auto's zie je maar sporadisch en zo ook hotels. Overal langs de weg vind je gratis barbecues en toiletten. Wat wil je nog meer.

My precious

In Australië leven nog veel Aboriginals. Dit zijn al sinds 20.000 jaar de oorspronkelijke bewoners. We moeten er soms wel om lachen want het lijkt wel alsof niet erg mee zijn gegaan met de tijd. Ze zijn heel erg op zichzelf. Ze hangen een beetje rond de hele dag, drinken veel en slaan twee stokjes op elkaar om zo wat geld te verdienen.

Wat ook wel leuk is om te vertellen is dat precies 400 jaar geleden de Nederlanders Australië hebben ontdekt. Wij waren hier als eerste! Dit werd hier ook gevierd, terwijl wij in Nederland van niets weten volgens mij. Tenminste wij wisten dit niet. Ze konden er ons van alles over vertellen hier in Australië. Welke schepen hier zijn gecrasht want blijkbaar waren wij op weg naar Indonesië en omdat we de lengtegraad nog niet kenden botsten we tegen Australië aan en dat wij weer uit Australië zijn weg gegaan zijn omdat er geen handel te drijven was hier. Stom!

Pelican sunset

Goed dat waren een paar leuke feitjes. Wij reizen nu door naar Alice Springs en houden het even hierbij.

Liefs uit Australië van Sander en Jessica.

The window

1. Eric, Jolanda en Marnix:
    Hoi Jess en Sander,
    In Australië daar zou ik ook nog wel kunnen vertoeven/aarden, wat een geweldig verhaal weer en prachtige foto's!
    Jullie hoeven je niet meer druk te maken over profielfoto's, inmiddels genoeg geschoten!

Veel plezier nog met alles wat jullie gaan ondernemen en beleven.
    Doel: making memories!
    Lieve groeten uit Grave
    J.
  2. Nadine Korevaar:
    14 oktober 2016
    Wat een onwijs gave blog Jes&Sander, fijn om weer even te kunnen lezen waar jullie mee bezig zijn. Hopelijk zijn jullie heerlijk aan het genieten en gave dingen aan het ontdekken. We missen jullie ! xxx
  3. Erik:
    14 oktober 2016
    It's asome to read story and your adventure goes on and on mate !!
    Enjoy it, and continue to enjoy each other !!
    With love Erik
  4. Saskia van Roekel:
    14 oktober 2016
    Lieve Jess en Sander, wat heerlijk te lezen wat jullie allemaal ondernemen. Fijn om zo een beetje met jullie mee te reizen. Tot in december in Thailand!! :-) Liefs, Saskia
  5. Claudia:
    14 oktober 2016
    Wauw !!!!!! wat een prachtige foto's en wat een verschil met jullie vorige reizen.
    Weer genoten van jullie verhaal en avontuur.
    Nog paar weken genieten.
  6. Thea:
    15 oktober 2016
    Hallo Lieverds,

Heb er een paar dingen uitgehaald waar ik vreselijk van in een deuk gelegen heb! Sorry!!Wat een verhaal weer! Vond het heel leuk die nachtclub kan me dat levendig voorstellen hoe er dat uit gezien heeft !! En dan die vliegen ook zo iets heb je een netje voor je gezicht! Niet te geloven dit!!! En dan een eigen strand waar je hebt hard gelopen dat is toch fantastische om mee te maken!! Jullie hebben weer een geweldig verhaal geschreven, zo realistische dat ik soms het gevoel heb dat ik er bij ben en dan die prachtige foto,s!! Hoop voor jullie dat je nog veel spannende avonturen mee maakt in Australië!! Ik kijk er al weer naar uit naar het volgende verhaal schat (ten). Have Fun!!!!

Liefs, van ons!!
  7. Ome Arie, Tante Josephine, Mariska en Menno:
    17 oktober 2016
    Hee Jessica en Sander,
    Wat een fantastisch verhaal, geweldig om te lezen! Heel veel plezier met jullie verdere reis 'down under', op naar jullie volgende avontuur!
    Groetjes van ons
  8. Ed en Lida:
    26 oktober 2016
    In een woord weer Geweldig!!!! En wat een prachtige en leuke foto's allemaal weer! Nog heel veel plezier samen met wat er nog komen gaat,liefs Ed en Lida xx
  9. Hans Kroeskop:
    6 november 2016
    Hoi Sander en Jessica,
    Ik ben momenteel ook voor drie maanden in Australie. Gisteren aangekomen in Perth. (wel met 32 graden).
    Zijn jullie al in Nieuw Zeeland?