Sjiep Sjiep!

28 januari 2016 - Mae Sot, Thailand

Om half zes in de ochtend kwam de nachtbus op het busstation in Bangkok aan. We waren behoorlijk gaar en besloten een taxi te nemen naar ons guesthouse in de hoop dat we vroeg konden inchecken om zo nog een paar uurtjes slaap te pakken. Oké, taxi dus met die zware backpacken op de rug richting de taxi's. Ja, laten we de eerste de beste maar nemen, het zal wel goed zijn. De taxichauffeur bleef in de auto zitten terwijl de achterklep van de auto openging. We dachten er niet teveel bij na dus hup de backpacks in de achterbak. We vertelden de taxichauffeur waar we heen moesten. De chauffeur begreep het en ging rijden. Tenminste het leek op rijden. We gingen schokkend van links naar rechts, gas, rem, gas, rem, schakelen, oké dat hoeft niet altijd. Stoplicht…welk stoplicht? Het bleek een stokoude seniele man te zijn, die waarschijnlijk alleen nog maar s'nachts mag rijden omdat er dan weinig auto's op de weg zijn. We moesten allebei hard lachen. Dat is gewoon wel het laatste wat je verwacht na zo'n lange busrit. Gelukkig zijn we heel aangekomen en we konden vroeg inchecken. Eindelijk slapen!

Bangkok blijft een fantastische stad. We zijn er nu voor de tweede keer omdat we alleen in Bangkok visums konden krijgen voor Myanmar(Birma), maar dat vonden we helemaal niet erg. We moesten drie dagen op onze visums wachten dus hebben we er wederom een paar leuke dagen in Bangkok van gemaakt. Oh, en om eindelijk weer eens in een normaal bed te slapen en niet zo'n harde plankmatras waar de Thaise mensen blijkbaar erg dol op zijn. Erg fijn!

Op dinsdag 19 januari zijn we naar de floating market geweest. De naam zegt het al. Het waren allemaal kleine bootjes met eten, drinken en spullen die je kon kopen. Ook naast de kanaaltjes waar de bootjes doorvaarden waren soms enorme etalages gebouwd met marktspullen. Behoorlijk toeristisch allemaal, dat wel. We merkten al snel dat het vooral ging om kopen, kopen, kopen. Toeristische zooi wel te verstaan.

s 'Avonds zijn we naar een supergave rooftopbar geweest in Bangkok met een waanzinnig uitzicht over de stad. Je wist niet wat je zag. De volgende dag zijn we met de nachttrein naar Changmai gereden. Weer eens wat anders dan de bus. Het voordeel is dat je hier gewoon bedjes hebt, dus je kan recht en languit liggen. Dat slaapt een stuk beter. Af en toe komt er Thais personeel voorbij die eten of drinken verkopen, maar eentje sprong er toch wel bovenuit. Je moet je voorstellen dat je in zo'n treinbedje ligt in een coupe met drie anderen, superstil en rustig met alleen het geluid van de trein. Kedeng, kedeng. En dan ineens uit het niets hoor je een mannenstem die met een heel hoge toon zegt; "Sjiep, sjiep" je kijkt op en je ziet een man, maar met een dikke laag make-up . Een ladyboy oftewel een man gekleed als een vrouw. Hij (zij) wilde chips en koekjes verkopen en deze waren goedkoop, oftewel cheap, cheap. (sjiep, sjiep) Haha, nou je moest erbij zijn denk ik. Wij moesten er erg om lachen.

We zijn een aantal dagen in Chiang Mai gebleven. De eerste dag hadden we een fiets gehuurd. Dat leek ons een leuke manier om de stad beter te verkennen. Dat bleek nog best een uitdaging met het verkeer in Thailand. Vooral s' avonds (er zat geen licht op de fietsen) was het best spannend af en toe. Het is links rijden in Thailand en het snelle verkeer gaat voor het langzame verkeer. Wanneer je dus op een druk kruispunt staat links en je wilt rechts afslaan moet je dus dat hele kruispunt over, zonder licht, terwijl het tegemoet komende verkeer ook gaat rijden omdat het groen is. Slik! De volgende dag toch maar een scooter gehuurd of eigenlijk een motorbike. Een scooter gaat bij ons max 50 k/h, maar in Thailand gaan ze 100 k/h. We zijn naar een hele gave gouden tempel geweest die dag, naar een meertje, waar we dachten te kunnen zwemmen maar helaas en naar wat watervallen wezen kijken.

Na drie dagen zijn we doorgereisd richting het noorden, het plaatsje Pai om precies te zijn. Echt een leuk en relaxt dorp. Heel anders dan de rest van Thailand. Je vindt er allemaal kleine winkeltjes, barretjes en restaurantjes. Het wordt ook wel een hippiedorp genoemd. Je kunt er super lekker en gezond eten. Ze hebben zelfs superfoods! Het enige nadeel was dat het regende de drie dagen die we daar waren. Wel jammer, maar wat we erger vonden was de kou. Het was 12 graden! We waren net een beetje gewend aan de warmte krijg je dit! Ik moest in het begin erg lachen om de grappige mutsen, de uggs lookalike boots en de oorwarmers die ze verkochten, maar later begreep ik het. Toen wij aankwamen was het 32 graden. In een nachtje regen is de temperatuur enorm gezakt! Kijk in Nederland wen je langzaam aan de kou, het gaat geleidelijk, maar hier is de temperatuur in één nacht zomaar 20 graden gezakt! Dat is niet normaal koud ineens! Dus je kunt het niet voorstellen, maar we hebben geslapen met sokken aan, een dik dekbed en dekens over ons heen. Brrrr.

Het is nu donderdag en we zijn vanmorgen met de bus vertrokken richting Mae Sot, de grensovergang met Myanmar om vanaf daar Myanmar te gaan ontdekken. We hebben begrepen dat Myanmar nog niet heel toeristisch is en dat wifi daar bijna tot niet voorkomt. We gaan proberen binnenkort weer wat te bloggen, maar of het lukt is een tweede.

Thailand is heel goed bevallen en de maand is snel voorbij gegaan, maar we zijn klaar voor een nieuw avontuur en dat avontuur heet Myanmar!

Liefs van Jessica en Sander!

1. Erik:
    28 januari 2016
    Super Super Super GAAF!!
    Geniet van sprookjesachtig Myanmar.
    .. en .. Geniet van Elkaar!!
    Whaaa .. doen jullie toch wel .. haha.
    Dikke knuf van Stavie
  2. Andries - MArie-Jose - Ivar:
    28 januari 2016
    Hey Lieverds,

Wat gaat de tijd weer snel, al weer een maandje verder. Wat gaaf om jullie verhalen te lezen. Ik waan mezelf weer zes jaar terug, vooral Pai dat kan me helemaal weer voor de geest halen. Ik weet nog dat ik bij een frans bakkertje ging ontbijten toen was het gelukkig wel goed weer, maar er mensen met dikke ski jacks en bontmutsen en oorwarmers voorbij kwamen, ik dacht die zijn niet goed :-). Maar wellicht door dit soort taferelen. Waren jullie ook bij het riviertje in Pai met de parasolletjes op het water, zeer relaxt. En ja ik houd ook van Bangkok. Je houdt ervan of je houdt er niet van. Waren jullie on the rooftop of the Lebua Hotel? Gaaf! Met Renate en Bas ben ik daar nog eens een aantal jaar later terug geweest. Een rondje koste ons 50 euro, maar dan heb je ook wat ... :-)

Heel veel plezier in Myanmar en we horen weer van jullie.
    Love you!

Dikke kus van ons en we missen jullie xxx.
  3. Ro b en Liek:
    29 januari 2016
    Wat geweldig om op deze manier een beetje mee te genieten van jullie reis! Niet normaal dat er al weer een maand voorbij is... Super herkenbaar ook, sommige verhalen. Wij krijgen ook weer zin om die kant op te gaan. Myanmar is nieuw voor ons, dus kom maar op met jullie volgende reisverhaal!

Liefs
    Rob & Liek
  4. Thea:
    30 januari 2016
    Hoi Lieverds,

Wat een geweldig avontuur weer heb steeds het gevoel dat ik erbij ben! En dan in die taxi en trein geweldig! Ook mooie foto,s zeg!!! Jullie zijn al weer een maand onderweg en nu al zoveel gezien en beleeft! Hoop dat ze in Myanmar wel WiFi hebben, zodat ik kan uit kijken naar het volgende reis verhaal!

Love you, dikke knuffel!XXX